زباله های ظروف یکبار مصرف و لزوم استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی

همانطور که می‌دانید ظروف یکبار مصرف از آلومینیوم، کاغذ یا پلاستیک ساخته می‌شوند و زباله‌های آنها پس از استفاده وارد چرخه طبیعت می‌شوند. استفاده از ظروف یکبار مصرف در فرهنگ امروزی بسیار محبوب است و استفاده از آن‌ها به دلیل مزایایی مانند وزن سبک، ارزان بودن، سادگی حمل و نقل، مصرف آسان و همچنین تنوع آن‌ها هر روز در حال افزایش است. این ظروف در انواع مدل‌ها، رنگ‌ها و قیمت‌ها موجود هستند که می‌توان از آن‌ها در هر مکان و در هر مراسمی استفاده کرد.
مهم‌ترین جنبه استفاده از ظروف پلاستیکی این است که به محیط‌زیست آسیب می‌رسانند زیرا وقتی در طبیعت رها می‌شوند چندین قرن طول می‌کشد تا تجزیه شوند و دور ریختن آن‌ها در طبیعت باعث تجمع زباله‌های پلاستیکی می‌شود که به محیط زیست آسیب می‌رسانند.  متأسفانه بسیاری از کشورها سالانه صدها نوع از این ظروف را تولید می‌کنند که باعث تجمع آنها در محیط خواهد شد.


تولید زباله های پلاستیکی

 

پلاستیک

 

کمتر پیش آمده به قصد تفریح و آرامش قصد سفر کرده باشیم و با منظره‌ زشتی از زباله‌های پلاستیکی رها شده در طبیعت رو‌به‌رو نشده باشیم که طبیعت را آلوده کرده‌اند. این نوع آلودگی پلاستیکی را «آلودگی سفید» نیز می‌گویند. به گفته Plastics Europe، ایالات متحده، کانادا و مکزیک که اعضای پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) هستند، بیشترین پلاستیک و آلودگی پلاستیکی را تولید می‌کنند. کشورهای اروپایی و ژاپن نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. در این زمینه، ایالات متحده و کشورهای اروپایی اکثر زباله های پلاستیکی مانند لیوان‌های یکبار مصرف و فنجان‌های یکبار مصرف، بطری‌های نوشابه و بسته‌بندی مواد غذایی را تولید می‌کنند.  ژاپن همچنین یک تولید کننده و مصرف کننده عمده پلاستیک و بسته بندی پلاستیکی است.

ناتوانی در از بین بردن پلاستیک در محیط زیست

 

آلودگی پلاستیک بر زمین

 

به نظر می‌رسد که ما هرگز قادر نخواهیم بود تا پلاستیک‌های موجود در محیط خود و آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کنند را از بین ببریم. این مواد را می‌توان در همه جا پیدا کرد، از کیف شخصی ما گرفته تا ظروف پلاستیکی یکبار مصرف. میزان پلاستیک تولید شده و مورد استفاده در زندگی روزمره مردم بسیار زیاد است. 5 میلیون تن پلاستیک که امروز به طور فجیعی به 300 میلیون تن افزایش یافته است نشان می‌دهد جهان دچار اپیدمی پلاستیک شده است.  به دلیل حجم وسیع پلاستیک که هر ساله در جهان امروزی تولید می‌شود، هزینه جمع آوری آنها از محیط زیست به شدت گران است. مخصوصا میکروپلاستیک‌های موجود در آب‌ها که با تکنولوژی فعلی نمی‌توان آن‌ها را جدا کرد. اما استراتژی‌های پیشگیرانه مانند کاهش تولید، محدودیت‌های استفاده، و افزایش بازیافت پلاستیک، بهترین راه‌حل برای زباله‌های پلاستیکی هستند. سوزاندن زباله‌های پلاستیکی گزینه دیگری برای از بین بردن 60 درصد تجهیزات پلاستیکی پزشکی آلوده است، اما اگر اشتباه انجام شود، می‌تواند بخارات سمی را در هوا منتشر کند. باید به مردم آموزش داده شود که زباله‌ها به ویژه پلاستیک را در کنار رودخانه‌ها یا سواحل دریا دور نریزند و حتی با جمع آوری زباله‌های ریخته شده به پاکسازی محیط زیست کمک کنند.


رنگ ظروف یکبار مصرف بر سلامت ما تأثیر می‌گذارد

 

رنگ ظروف یک بار مصرف

 

یکی دیگر از ملاحظات ضروری هنگام استفاده از ظروف یکبار مصرف، رنگ این ظروف است که بر سلامت ما تأثیر می‌گذارند، و توجه بیشتری را می‌طلبد زیرا آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که هنگام تماس رنگ را حفظ نمی‌کنند. مثلا رنگدانه‌ها در چای یا غذای داغ حل شده و در آن مخلوط می‌شوند. جدا از انواع پلاستیکی که به عنوان ظروف یکبار مصرف برای سرو چای یا غذا استفاده می‌شود، دسته دیگری از مواد نیز به عنوان ظروف آشپزخانه، ظروف نگهداری مواد غذایی در یخچال، ظروف بسته‌بندی مواد غذایی به ویژه برای محصولات لبنی مانند ماست، پنیر و بطری‌های آب معدنی استفاده می‌شوند که همه این موارد نیاز به اقدامات احتیاطی ویژه‌ای دارند. هنگامی که آب جوش یا غذای داغ مانند سوپ در این ظروف ریخته می‌شود، اجزای محلول وارد بدن شده و به دلیل وجود ترکیبات خاص ممکن است باعث سرطان شوند. البته کارشناسان معتقدند که این خاصیت به ویژه در مورد ظروف یکبار مصرف شفاف که حاوی درصد بالاتری از مواد سرطان‌زا هستند و در جامعه کاربرد بیشتری دارند، از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. و لازم است که در این خصوص قوانینی وضع شود مثلا در برخی کشورها در ظروف پلاستیکی پلی استایرن استفاده از محتویات با دمای بیش از 65 درجه سانتیگراد در این ظروف ممنوع است. اگرچه برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که استفاده از ظروف یکبار مصرف باعث کاهش بروز و انتقال بیماری‌های عفونی می‌شود، اما کارشناسان بهداشت محیط معتقدند که لزوما این گونه نیست.

  در حقیقت، از ظروف یکبار مصرف شفاف، روشن و رنگارنگ باید برای توزیع مواد غذایی سرد و توزیع مایعات استفاده شوند. مانند نوشیدنی‌های خنک (شربت، شیر سرد، آب و یا سبزیجات). استفاده از این ظروف در غذاها و نوشیدنی‌های با دمای بالای 65 درجه سانتیگراد و همچنین غذاهای چرب جایز نیست، زیرا مونومرها (مواد شیمیایی) مضر برای سلامتی انسان منتشر می‌کنند. ظروف یکبار مصرف گیاهی از آنجایی که کاملاً ایمن و دوستدار محیط‌زیست هستند و در کشور ما نیز تولید انبوه می‌شوند، بهترین گزینه برای استفاده هستند. برای تولید این ظروف از مواد خام موجود در غلات مانند نشاسته و ذرت استفاده می‌شود. نشاسته یک پلیمر گیاهی است که از مونومرهای گلوکز ساخته شده است. در در آخر گسترش فرهنگ استفاده از ظروف زیست‌ تخریب‌پذیر یکی از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مهام پرتو است. و همواره کوشیده‌ایم که این ظروف با پایین ترین قیمت و بالاترین کیفیت در کوتاه ترین زمان ممکن به دست مشتریان برسد.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه :
captcha