بررسی مضرات ظروف آلومینیومی یکبار مصرف

آیا استفاده از ظروف آلومینیومی بی‌خطر است؟

ظروف آلومینیومی یک محصول رایج بسته بندی و پخت غذا است که اغلب در رستوران‌ها، تهیه غذاها، خانه های مردم و... استفاده می‌شوند. اما برخی ادعا می کنند که استفاده از این ظروف (مثل ظروف یکبار مصرف آلومینیومی، ظروف پخت و پز آلومینیومی، فویل آلومینیومی) در پخت و پز و بسته‌بندی غذا می‌تواند باعث نفوذ آلومینیوم به داخل غذا شده و سلامت شما را به خطر بیندازد. با این حال، برخی هم می‌گویند که استفاده از آن کاملا بی‌خطر است.

این مقاله خطرات مربوط به استفاده از ظروف آلومینیومی را بررسی می‌کند و تعیین می‌کند که آیا برای استفاده روزمره قابل قبول است یا خیر.

فویل آلومینیومی چیست؟

 

 

فویل آلومینیومی یا فویل قلع، یک ورق فلزی براق و نازک به اندازه کاغذ است. این فویل با نورد کردن صفحات بزرگ آلومینیومی تا زمانی که ضخامت آنها کمتر از 0.2 میلی متر شود ساخته می‌شود. به صورت صنعتی برای اهداف مختلفی از جمله بسته بندی، عایق کاری و حمل و نقل استفاده می‌شود. همچنین به طور گسترده در فروشگاه‌های مختلف برای مصارف خانگی و رستورانی و... در دسترس است.

در خانه و رستوران‌ها، مردم از فویل آلومینیومی برای نگهداری مواد غذایی، پوشاندن سطوح پخت و بسته بندی مواد غذایی مانند گوشت استفاده می‌کنند تا رطوبت آنها در حین پخت و پز حفظ شده و تازه بمانند. بعضی افراد همچنین ممکن است از فویل آلومینیومی برای بسته بندی و محافظت از غذاهای حساس‌تر مانند سبزیجات هنگام کباب کردن آنها استفاده کنند یا از ظرف آلومینیومی یکبار مصرف برای بسته بندی غذاهای بیرون بر یا نگهداری آن‌ها استفاده می‌کنند.

مقدار کمی آلومینیوم در مواد غذایی وجود دارد:

آلومینیوم یکی از فراوان‌ترین فلزات روی زمین است. در حالت طبیعی خود به عناصر دیگری مانند فسفات و سولفات موجود در خاک، سنگ‌ها و رس متصل می‌شود. با این حال، به مقدار کم در هوا، آب و غذای ما نیز یافت می‌شود. در واقع آلومینیوم به طور طبیعی در بیشتر غذاها، از جمله میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌ها، ماهی، غلات و محصولات لبنی وجود دارد. برخی از غذاها مانند برگ چای، قارچ، اسفناج و تربچه نیز نسبت به سایر غذاها احتمال بیشتری برای جذب و تجمع آلومینیوم دارند.

بعلاوه، مقداری از آلومینیومی که می‌خوریم از افزودنی‌های مواد غذایی فرآوری شده، مانند مواد نگهدارنده، مواد رنگی و... حاصل شده است.

توجه داشته باشید که غذاهای تولید شده تجاری که حاوی افزودنی‌ها هستند ممکن است حاوی آلومینیوم بیشتری نسبت به غذاهای خانگی باشند.

پخت و پز با فویل و ظروف آلومینیومی و یکبار مصرف ممکن است محتوای آلومینیومی غذاها را افزایش دهد:

 

 

بیشتر آلومینیوم دریافتی ما از غذا تامین می‌شود. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد که فویل آلومینیومی و ظروف پخت و پز می‌توانند آلومینیوم را وارد غذای ما کنند. این بدان معناست که پخت و پز با فویل آلومینیومی ممکن است محتوای آلومینیوم رژیم غذایی ما را افزایش دهد. مقدار آلومینیومی که هنگام پخت و پز با فویل آلومینیومی وارد غذای ما می‌شود تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند زیر قرار می گیرد:

  • دما: پخت و پز در دمای بالاتر.
  • غذاها: پخت و پز با غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی، کلم و ریواس.
  • برخی از مواد تشکیل دهنده: استفاده از نمک و ادویه در آشپزی.

با این حال، مقداری که در هنگام پختن غذای شما نفوذ می‌کند می‌تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که پختن گوشت قرمز در فویل آلومینیومی می‌تواند میزان آلومینیوم آن را بین 89 تا 378 درصد افزایش دهد. چنین مطالعاتی باعث نگرانی شده است که استفاده منظم از فویل آلومینیومی در پخت و پز می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. با این حال، در حال حاضر شواهد قوی وجود ندارد که استفاده از فویل آلومینیوم را با افزایش خطر بیماری مرتبط کند.

مقدار واقعی آلومینیوم موجود در غذایی که می‌خوریم تا حد زیادی به عوامل زیر بستگی دارد:

  • جذب: به اینکه یک ماده غذایی تا چه حد آلومینیوم را جذب می‌کند و به آن می‌چسبد.

  • خاک: محتوای آلومینیوم خاکی که غذا در آن رشد کرده است.
  • بسته بندی: اگر مواد غذایی در بسته بندی آلومینیومی بسته‌بندی و نگهداری شده باشد.
  • مواد افزودنی: این که آیا مواد افزودنی خاصی در طول فرآوری به غذا اضافه شده است یا خیر.

آلومینیوم همچنین از طریق داروهایی که محتوای آلومینیوم بالایی دارند مانند آنتی اسیدها وارد بدن می‌شود. علاوه بر این، محتوای آلومینیوم غذا و دارو مشکلی در نظر گرفته نمی‌شوند، زیرا فقط مقدار کمی از آلومینیومی که مصرف می‌کنیم جذب بدن می شود و بقیه در ما دفع می‌شوند. همچنین، در افراد سالم، آلومینیوم جذب شده بعداً از طریق ادرار نیز دفع می شود. به طور کلی، مقدار کمی از آلومینیومی که روزانه مصرف می‌کنیم  ایمن در نظر گرفته می‌شود.

خطرات احتمالی سلامتی ناشی از مصرف بیش از حد آلومینیوم:

 

قرار گرفتن روزانه در معرض آلومینیومی که از طریق غذا و پخت و پز داریم، ایمن در نظر گرفته می‌شود. این به این دلیل است که افراد سالم می توانند به طور موثر مقادیر کمی از آلومینیوم جذب شده توسط بدن را دفع کنند. با این وجود، آلومینیوم به عنوان یک عامل بالقوه در ایجاد بیماری آلزایمر در نظر گرفته می‌شود. بیماری آلزایمر یک بیماری عصبی است که در اثر از بین رفتن سلول‌های مغزی ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد مغز را تجربه می‌کنند. علت آلزایمر ناشناخته است، اما تصور می‌شود که به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است که می‌تواند به مرور زمان به مغز آسیب برسانند. سطوح بالایی از آلومینیوم در مغز افراد مبتلا به آلزایمر یافت شده است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا آلومینیوم واقعاً علت این بیماری است یا خیر.

نقش دقیق آلومینیوم در توسعه و پیشرفت بیماری آلزایمر، هنوز اثبات نشده است. علاوه بر نقش بالقوه آن در بیماری‌های مغزی، تعداد کمی از مطالعات نشان داده‌اند که وجود آلومینیوم در رژیم غذایی می‌تواند یک عامل خطر محیطی نیز برای بیماری التهابی روده (IBD) باشد. علیرغم برخی مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، هیچ مطالعه‌ای هنوز ارتباط قطعی بین مصرف آلومینیوم و IBD پیدا نکرده است.

چگونه در هنگام پخت و پز قرار گرفتن در معرض آلومینیوم را به حداقل برسانیم؟

حذف کامل آلومینیوم از رژیم غذایی غیرممکن است، اما می توانید برای به حداقل رساندن آن تلاش کنید. سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان غذا و دارو (FDA) توافق کرده‌اند که سطوح کمتر از 2 میلی گرم به ازای هر 2.2 پوند (1 کیلوگرم) وزن بدن در هفته بعید است که باعث مشکلات سلامتی شود. سازمان ایمنی غذای اروپا از تخمین محافظه‌کارانه‌تر 1 میلی‌گرم به ازای هر 2.2 پوند (1 کیلوگرم) وزن بدن در هفته صحبت کرده است. با این حال، فرض بر این است که اکثر مردم بسیار کمتر از این مقدار مصرف می‌کنند.

از پخت و پز با حرارت بالا خودداری کنید: در صورت امکان غذاهای خود را در دمای پایین‌تری بپزید.

کمتر از فویل آلومینیومی استفاده کنید: استفاده از فویل آلومینیومی را برای پخت و پز کاهش دهید، به خصوص اگر با غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی یا لیمو پخت و پز می‌کنید.

از ظروف غیر آلومینیومی استفاده کنید: برای پخت غذا از ظروف غیر آلومینیومی مانند ظروف استیل یا چدنی و ظروف شیشه‌ای یا چینی استفاده کنید.

از مخلوط کردن فویل آلومینیومی و غذاهای اسیدی خودداری کنید: از قرار دادن فویل یا ظروف آلومینیومی در معرض مواد غذایی اسیدی مانند سس گوجه فرنگی یا ریواس خودداری کنید.

از آنجایی که غذاهای فرآوری شده تجاری می توانند در آلومینیوم بسته بندی شوند یا حاوی افزودنی های غذایی باشند، ممکن است سطوح آلومینیومی بالاتری نسبت به مشابه های خانگی خود داشته باشند. بنابراین، خوردن بیشتر غذاهای خانگی و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده تجاری ممکن است به کاهش مصرف آلومینیوم کمک کند.

آیا باید استفاده از فویل و ظروف آلومینیومی را متوقف کنیم؟

 

 

فویل آلومینیوم خطرناک در نظر گرفته نمی‌شود، اما می‌تواند محتوای آلومینیوم در رژیم غذایی ما را به مقدار کمی افزایش دهد. اگر در مورد میزان آلومینیوم در رژیم غذایی خود نگران هستید، ممکن است بخواهید آشپزی با فویل آلومینیومی را متوقف کنید. .

در آخر از آنجایی که احتمالاً کمتر از مقدار آلومینیومی که بی خطر در نظر گرفته می شود در رژیم غذایی ما وجود دارد حذف فویل آلومینیومی از آشپزی شما ضروری نیست.

خرید ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

منبع : www.healthline.com

 

 

 

ارسال دیدگاه :
captcha